Kisaennakot

Kisaennakko 3.2.2022

Ilmoittautuminen on päättynyt. Henkilökohtaiseen kilpailuun ilmoittautui 468 osanottajaa ja sprinttiviestiin 167 joukkuetta. Kiitos kaikille ilmoittautuneille ja lämpimästi tervetuloa.

Uraverkoston rakentaminen on sujunut harvinaisen suotuisissa merkeissä. Ensimmäisen pyryn jälkeen saimme ajettua kaikki urat  ja sitä seuranneiden suojapäivien jälkeen urat kovettuivat kävelykuntoon. Hetken päästä tuli uusi pyry ja lunta oli maastossa jo parhaimmillaan 35 cm. Saimme kaikki urat ajettua ja taas ne saivat hyvää käsittelyä kolmen kovan pakkasyön ansiosta. Kaikki kapeat urat on nyt ajettu 1-1,2 m leveyteen. Jatkossa ne ajetaan lana perässä rastivälineitä viedessä ja lumen lisääntyessä. Myös kaikki leveät latukoneurat on ajettu loistokuntoon tänään. Optimi olisi, että enää ei sataisi lisää lunta, mutta...

Tällä viikolla tulee lunta vielä toistakymmentä senttiä lisää ja kisaviikon alussa hieman vähemmän.  Vaikuttaa myös siltä, että kelkkaryhmä herää lauantaiaamuna aikaisin ajamaan uria auki. Mutta tämä on todellakin vain positiivinen ongelma :-)

Upeaa talvisäätä on luvassa kisaviikolle ja kisapäiviksi. Onkin syytä toivottaa hyvää valmistautumista kaikille kilpailijoille sprinttiviikonlopun tiukkaan settiin - säästäkää voimia sinnekin. Nautiskella voi jo etukäteen katsomalla kuvia maastosta.

Kisaennakko 25.1.2022

Lumitilanne parani selvästi viime viikolla ja ennusteiden mukaan paranee myös kuluvan viikon lopulla. Niinpä ilmoittautuminen kilpailuihimme on avattu

Tällä hetkellä maastossa on lunta vaihtelevasti 10-35 cm, mutta keskimäärin yli 20 cm. Saimme urat pohjustettua ennen suojakelejä, joten nyt ne ovat mukavan kovia ja odottavat loppuviikon lumisateita peitteekseen. Sen jälkeen urien ajaminen onkin jo lähes viimeistelyä.

Muutamiin kivisiin kuusikoihin menemme luontoa auttamaan lapioiden kanssa urien laadun varmistamiseksi. Mutta ennusteiden mukaan meidän ei tarvitse toistaa vuoden 2015 lumetusurakkaa - emmekä siihen varmaan enää ryhtyisikään tai pystyisikään :-). Vaikuttaa siltä, että pääsette kilpailemaan koko suunnitellulla uraverkostolla.

Korona jyllää sen verran voimakkaasti, että kaikkia kilpailukutsussa mainittuja palveluja emme pysty koronaturvallisesti  tarjoamaan - olivat viralliset rajoitukset voimassa tai eivät. Todennäköisesti mm. muksulaa sekä sisätiloja pesuun ja pukeutumiseen emme pysty tarjoamaan. Seuraamme koronan osalta Pirkanmaan sairaanhoitopiirin rajoituksia ja suosituksia

Kisaennakko 6.1.2022

Talvi on hiljalleen tulossa Pirkanmaalle myös lumen muodossa. Viime päivien lumisateiden jäljiltä maastossa on nyt 10-20 cm lunta. Ainakin saman verran toivomme vieä lisää lunta, jotta urat saisi kohtuullisella panostuksella hyvään kuntoon.

Epävarmuutta aiheuttaa myös korona-tilanteen kehitys. Toivottavasti tilanne pysyy kohtuullisesti hallinnassa, jotta voimme kilpailut järjestää. Vuoden 2021 viimeisenä päivänä julkaistun kilpailukutsun palveluihin on odotettavissa muutoksia, mikäli tilanne säilyy nykyisenä. Seuraamme Pirkanmaan sairaanhoitopiirin rajoituksia ja suosituksia.

Kilpailumaastoksi valitsimme Valkeakosken Korkeakankaan  alueen. Alue on erityisen sopiva sprinttikilpailuihin laajan kilpa- ja kuntolatuverkostonsa takia. Myöskin maastopohja on keskivertokoskilaista parempaa, joten kilpailut voidaan järjestää melko ohuellakin lumipeitteellä. Kilpailukeskuksena toimii Korkeakankaan hiihtokeskus, josta käsin viime kesän Nuorten Jukolakin järjestettiin.

Kisaohjelmana on perinteinen SM-sprintti ja SM-sprinttiviesti. Henkilökohtainen kilpailu koostuu R1-ryhmällä karsinnasta sekä loppukilpailusta ja R2-ryhmällä 1. osasta ja 2. osasta, joiden ajat lasketaan yhteen ja yhteistulos ratkaisee sijoituksen. SM-sprinttiviestien sarjat ovat  kuusiosuuksisia, paitsi sarjoissa H140-, H150-, D120- ja D140- on vain neljä osuutta.

Ratojen suunnittelusta kilpailut yhteen sovittaen ovat vastanneet Seeti Salonen ja Aaro Aho - ja aika valmista alkaa olla. Lauantain iltapäivän radoista ja viestiradoista vastaa Seeti Salonen ja lauantain aamupäivän radoista Aaro Aho. Radat tulevat tarjoamaan hienoja haasteita sekä virheettömään toteutukseen että parhaaseen reitinvalintaan. Alueen korkeuserot ovat vaihtelevat, sillä osin löytyy runsaastikin mäkeä ja korkeueroa (max 60m),  mutta vanhimmille sarjoille sopivaa loivapiirteistä maastoa löytyy myös runsaasti.

Uraston on suunnitellut Seeti Salonen. Syksyn aikana se on merkitty ja raivattu - tosin runsas ura- ja polkuverkosto sekä pääosin väljäpuustoinen ja hämäläsittäin hyväpohjainen maasto ei ole aivan tavanomaisia pirkanmaalaisia raivauksia vaatinut. Tuulenkaatoja löytyy kuitenkin sahattavaksi joiltain alueilta runsaasti. Ja harvennusten jäljiltä on runsaasti kantojakin madallettu. Uraverkoston suunnittelussa on otettu huomioon huonokin lumitalvi. Suunnitelmissa on tällä hetkellä noin 22 km katkouraa ja lähes 15 km luistelu-uraa.

Kieltoalue on 3.1.2022 laajennettu alkuperäisen ohjeen mukaisesti koskemaan myös tykkilumilatua, koska lumitilanne on sallinut kaupungin luonnonlumilatujen avaamisen. Kilpailijoiden ja heidän lähipiirinsä liikkuminen kieltoalueella on kielletty. Läpiajo autolla Veikko Hakulisen tietä pitkin on sallittu harjoituskieltoilmoituksessa olevan kuvan mukaisesti.

Tässä vaiheessa jäämme odottamaan lisää lunta ja seuraamaan pandemia-tilannetta.

kilpailunjohtaja Timo Salonen