Nuorisotoiminnan ohjeet

Viikko-ohjelma

Maanantai - suunnistuskoulun pääharjoitus (maastossa / talvella salissa)

Tiistai - Valkeakosken iltarastit kesäkaudella (omatoiminen / erikseen ohjattu)

Keskiviikko - ei suunnistusharjoituksia

Torstai - kesäkaudella oma tai alueen taitoharjoitus (Vauhti-ryhmä, erillinen kalenteri)

Perjantai - juoksuharjoitus (Vauhti ja Tsemppi-ryhmä, toukokuun loppuun)

Viikonloppu - kilpailut, leirit ym.

Toimintamaksu

Startti- ja perheryhmä 35 euroa:

• Ohjatut harjoitukset maanantaisin
  • Perheryhmässä kartta myös aikuiselle
  • Suunnistuskoulun kalenterissa olevat muut tapahtumat
  • Suunnistuskoulun materiaali
  • Suunnistuspaita lainaan kauden ajaksi
  • Osallistumispalkinto

Tsemppi- ja Vauhti-ryhmät 45 euroa:

• Ohjattu harjoitustoiminta kaudella 2024
  • Ikäryhmälle suunnatut muut seuran tapahtumat kaudella 2024, osassa leireistä ym. erillinen omavastuuosuus
  • Suunnistuskoulun materiaali ja muut taitoharjoitusmateriaalit
  • Suunnistuspaita lainaan kauden ajaksi
  • Osallistumispalkinto

Jäsenmaksu

Valkeakosken Haka ry:n jäsenmaksu on alle 18-vuotiailta 10 euroa. Jäseneksi liittyminen on nuorille vapaaehtoista. Maksamalla jäsenmaksun voit edustaa seuraa kilpailuissa ja saat mm. seuraavat edut:

• Ilmainen osallistuminen Valkeakosken Iltarasteille tiistaisin
  • Ilmainen osallistuminen alueen yhteisharjoituksiin (Vauhtiryhmäläiset)
  • Suunnistuksen kilpailulisenssi lunastetaan kaikille jäsenille, jotka haluavat osallistua kilpailuihin

Alle 14-vuotiaiden Sporttiturvavakuutus 2024 maksaa 27 euroa ja sen lunastamista suositellaan kaikille kilpailuihin osallistujille ja aktiivisesti suunnistaville. Vakuutus lunastetaan SuomiSport-palvelussa.

Jäseneksi voit liittyä täällä

Tiedottaminen

Tiedottaminen toimii SuomiSport-palvelussa. Huoltajan sporttitilin kalenterissa näkyy ajantasaiset tiedot harjoituksista ja palvelussa ilmoitetaan osallistuminen jokaiseen harjoitukseen. Toivomme ilmoittautumiset aina edeltävänä päivänä kello 18.00 mennessä karttatulostusta varten.

Lisäksi on käytössä nopeaan tiedottamiseen ja järjestelyihin liittyen Whatsapp-ryhmä, johon ohjaajat voivat liittää huoltajia.

On tärkeää, että huoltaja on tavoitettavissa puhelimella suunnistuskoulun harjoituksen aikana.

Varusteet

Suunnistuskoulussa ja suunnistusharjoituksissa tarvitaan:

• Urheilujalkineet (lenkkarit, maastolenkkarit tai suunnistusnastarit)
  • Urheiluvaatteet, suunnistuspaita ja takki, pitkät housut
  • Vesipullo
  • Karttamuovi (jaetaan kaikille)
  • Kompassi (Tsemppi- ja Vauhti-ryhmä)

Säänmukainen pukeutuminen on tärkeää ja kylmällä säällä kotimatkaa varten on hyvä olla lämmintä vaatetta mukana.

Vanhempien ja kilpailemisesta innostuvien on hyvä harkita mm. suunnistusjalkineiden hankintaa. Kerromme suunnistusvarusteista lisää vanhempainilloissa (kevät ja syksy).

Tsemppi- ja Vauhtiryhmäläisillä on hyvä olla kompassi, mutta sitäkään ei tarvita heti kauden alussa ja jaostolla on myös erilaisia lainakompasseja. Lisäksi kilpailevat nuoret tarvitsevat emit-kortin.

Ohjeet harjoituksiin

• Ilmoittaudu harjoituksiin ajoissa SuomiSportissa
  • Saavu ajoissa harjoituksiin
  • Muista syödä ja juoda iltapäivällä ennen harjoituksia
  • Harjoituksiin ei saa osallistua sairaana
  • Harjoituspaikalla pitää ilmoittautua saavuttaessa ja maastosta palattaessa!

Talkootoiminta ja vanhempien rooli

Alle 7-vuotiaiden osallistuminen suunnistuskouluun edellyttää oman aikuisen mukanaoloa. Aluksi myös vanhempien mukana aikuinen voi liikkua metsässä, mutta pyrimme rohkaisemaan lapsia selviytymään itsenäisesti suunnistustehtävistä.

Jos haluat osallistua ja auttaa suunnistuskoulun järjestelyissä, ole rohkeasti yhteydessä ohjaajiin. Tarvetta on varmasti ja joskus on parempi, että aikuinen on maastossa varmistamassa sovitussa paikassa sen sijaan, että hän kulkee lapsen mukana.

Kerromme vanhemmille suunnistusharrastuksesta lisää vanhempainilloissa (kevät ja syksy).

Kilpailuihin osallistuminen

Kannustamme kaikkia suunnistuskoululaisia osallistumaan myös suunnistuskilpailuihin. Tiedotamme sopivista lähialueen kilpailuista suunnistuskoululaisia ja alkukaudesta pyrimme järjestämään joihinkin kilpailuihin yhteiskyydit sekä ohjaajien opastuksen ja tuen kilpailupaikalle.

Ohjaajien yhteystietoja

Nuorisovastaava Aku Virjula, avirjula@gmail.com, 0405901112

Ilmoittautumiset ja monet muut asiat Pirjo Nieminen, 040 7246169

Startti-ja perheryhmän vastuuhenkilö kesäkaudella Ulla Ruotsalainen, 040 751 4575

ohjaajien yhteystiedot löytyvät SuomiSportissa jaetuista tiedotteista.