Kilpailunjohtajan tervehdys

Hyvä hiihtosuunnistusväki,

Tervetuloa hiihtosuunnistuksen SM-sprinttiviikonloppuun Valkeakosken Korkeakankaalle. Kilpailukeskus on varmasti monelle pitkän linjan hiihtosuunnistajalle tuttu, mutta yleisten sarjojen huippuhiihtosuunnistajat eivät kovin usein ole vierailleet Korkeakankaan maastoissa, koska kansallisten kilpailujemme aikaan on yleensä ollut arvokisoja. Viime talvena jo harjoittelimme SM-sprintin järjestämistä pikakomennuksella Pälkäneellä. Koska tälle kisaviikonlopulle ei ollut vielä löytynyt järjestäjää viime kesänä, päätimme hakea heti perään uudestaan, koska järjestelykoneistomme on paitsi rutinoitunut myös saanut hyvää uutta nuorta virtaa. Lisäksi Korkeakankaan  olosuhteet monella tavoin ihanteelliset hiihtosuunnistuksen SM-sprintin ja -sprinttiviestin järjestämiseen.

Järjestelyvastuun kantava Valkeakosken Hakan suunnistusjaosto on osa tänä vuonna 90 vuotta täyttävää yleisseuraa, jolla on kuusi muuta lajijaostoa. Hakaperheeseen kuuluvat myös kaksi rekisteröitynyttä yhdistystä, jotka keskittyvät jalkapalloon. Suunnistusjaosto on yksi Hakan aktiivisimmista toimijoista, vaikka valtakunnallisesti pieni tekijä olemmekin. Sitkeästi olemme kuitenkin järjestäneet myös hiihtosuunnistuskisoja, sillä viime vuonna vuorossa olivat jo 19. Veikko Hakulisen hiihtorastit.

Lumiolosuhteet ovat pienen viiveen jälkeen muodostuneet hyviksi. Kun lumentulo vihdoin alkoi, on se jatkunut lähes katkeamatta. Hieman aloimme jo toivoa, että yläkerta olisi säästänyt osan viimeisistä lumisateista ensi vuoteen. Urat ehtivät parin pyryn jälkeisen ajokerran jälkeen olla mukavan kovat, mutta urien pinnassa on varmastikin kisaviikonloppuna pehmeyttä poikkeuksellisen lumikertymän takia. Toivottavasti onnistumme luomaan kilpailujen arvon mukaiset olosuhteet maastoon.

Paljon on talkoita kuitenkin tehty jo ennen viimeistä kisaa edeltävää viikkoa. Ratamestari  Seeti Salonen on suunnitellut haastavan uraverkoston ja käyttänyt todella paljon aikaa merkitsemiseen, piirtämiseen ja gps-tarkistukseen. Yhdessä toisen ratamestarin Aaro Ahon kanssa ratoja on hiottu tarjoamaan monipuolisia haasteita. Uramestarit Jarmo Aho ja Heikki Hillo ovat käyttäneet kymmeniä tunteja kelkan päällä – ja välillä allakin vanhojen kelkkojen vaivoja korjaten. Ratavalvoja Ari Ovaska on kiitettävän aktiivisesti tukenut meitä perusteellisella paneutumisellaan ratoihin ja uraverkostoon. Kilpailunvalvoja Olli Mäkipää on tukenut hienolla tavalla projektiamme. Aktiivinen talkoolaisten joukko on syksyllä siistinyt tehokkaasti uria. Kilpailupäivinä teitä kilpailijoita palvelee yli 50 hengen toimitsijajoukko, jolle lämmin kiitos hienosta talkoohengestä.

SM-kilpailun järjestämiseen tarvitaan yhteistyökumppaneita. Valkeakosken kaupungin kanssa kilpailujen valmistelut ovat sujuneet erinomaisesti. Paikallisen ja valtakunnallisen liike-elämän tuki on ollut ilahduttavaa. Ja ilman maanomistajien myötämielistä suhtautumista näitä kilpailuja ei olisi voitu järjestää. Lämmin kiitos teille kaikille.

Kaikille kilpailijoille toivotan nautinnollista ja menestyksellistä kisaviikonloppua sekä rentoa ja iloista mieltä!

Timo Salonen

kilpailunjohtaja