Kisaennakot

Kisaennakko 5.2.2021

Ilmoittautuminen on aamulla avattu.

Ratavalvoja on aloittanut työnsä urilla tarkastaen piirtotarkkuuden ja kuitaten prikkoja.

Kelkkailijat viimeistelevät matoilla pakkasten kovettamien urien pintoja. Urat ovat erinomaisessa kunnossa jo nyt.

Viikonloppuna aloitamme rastitolppien viennin maastoon.

Kisaennakko 4.2.2021

Tänään terveysviranomaiset ilmoittivat uudesta tulkinnastaan, että voimme ottaa kilpailuun mukaan myös ikäsarjoja.

Kilpailuissamme tulevat olemaan kansallisina sarjoina muut kuin R1-sarjat. R1-sarjoilla kilpailuissa tullaan ratkomaan hiihtosuunnistuksen Suomen mestaruudet sprintissä ja keskimatkalla.

Kilpailukutsu on tänään julkaistu. Ilmoittautuminen avataan mahdollisimman pian.

Harjoittelumahdolllisuus omatoimirasteina on tarkoitus järjestää kilpailun jälkeisillle päiville/viikoille - käytännössä seuraavaan lumipyryyn saakka.

Kisaennakko 3.2.2021

Eilen iltapäivällä varmistuivat Pirkanmaan sairaanhoitopiirin rajoitukset ja suositukset  1.3.2021 asti liikuntaharrastutoimintaan liittyen. Ohjeisiin ei tullut muutosta. Niinpä voimme jatkaa kisajärjestelyjä jo aiemmin terveysviranomaisen kanssa yhteistyössä laatimiemme terveysturvallisuusohjeiden mukaisesti.

Kilpailuissamme tulevat olemaan sarjat H/D11, 13, 15, 17, 20 ja 21. Ikäsarjoja ei ole. Lisäksi kilpailuissa tullaan ratkomaan hiihtosuunnistuksen R1-sarjojen Suomen mestaruudet sprintissä ja keskimatkalla.

Kilpailukutsu julkaistaan ja ilmoittautuminen avataan mahdollisimman pian. Omatoimirasteille pääsee vasta sunnuntain kilpailujen jälkeen.

Kisaennakko 30.1.2021

Kelkkailut jatkuvat maastossa, jossa lunta on tällä hetkellä oikein mukavasti. Alla nykyinen tilanne koronarajoitusten osalta. Päivitämme lisätietoa järjestelyistä mahdollisimman pian

Kilpailut tullaan kuitenkin rajoittamaan vain MM-näyttösarjoihin, koska rajoitusten ulkopuolelle voidaan vastaavan terveysviranomaisen mukaan jättää vain "sarjalisenssisopimukseen tai urheilusopimukseen perustuva ammattilaisurheilu OKM:n määritelmän mukaisesti, maajoukkuetoiminta sekä Olympiakomitean tukiurheilijoiden ja OKM:n apurahaurheilijoiden urheilu" .

Nykyisten suunnitelmien mukaan harrastajille tullaan tarjoamaan kisaviikonlopun molempina päivinä kilpailujen jälkeen omatoimirastit, joita jatketaan olosuhteiden salliessa vielä seuraavina viikkoina.

Kisaennakko 17.1.2021

Maastossa on lunta tällä hetkellä vaihtelevasti. Ensimmäinen Etelä-Suomen lumipyry ei aivan yltänyt Pälkäneelle asti. Kuusikoissa lunta on vain 5 cm, mikä ei riitä vielä pohjien valmisteluun. Urilla ja avoimilla paikoilla lunta on 20 cm, joten sinne voimme jo suunnata kelkat.

Koronatilanteen takia suunnitelmamme ovat muuttuneet - ja voivat toki elää tämänkin jälkeen vallitsevan epävarmuuden takia. Kisaohjelmasta jätetään pois toinen sprinteistä, jotta toisten kilpailijoiden kohtaamisia tulisi mahdollisimman vähän. Näyttökisailijoita varten tarjoamme lauantaina normaalipituiset sprinttiradat, mutta muita kisailijoita varten haluamme tarjota hieman pidemmän "sprinttiharjoituksen" SM-viikonloppua varten eli lauantain radat toteutetaan ylipitkinä sprintteinä. Sunnuntaina tarjoamme haastavaa keskimatkaa.

Kilpailukutsu päivitetään uudistuneen kisaohjelman mukaiseksi ja julkaistaan lähiaikoina. Kilpailukalenteri tullaan myös päivittämään tältä osin. Ilmoittautuminen avataan vasta siinä vaiheessa, kun riittävä varmuus kilpailujen toteuttamisesta suunnitellusti on saatu.

Tältä palstalta voit seurata tilanteen kehittymistä. Iloksenne julkaisimme muutaman kuvan kisamaastosta.

Kisaennakko 2.1.2021

Talvi on hiljalleen tulossa Pirkanmaalle ainakin pakkasten muodossa, joiden pitäisi jatkua aina kisaviikonloppuumme asti ilman vesisateita. Luntakin on hieman luvattu, mutta täytyy katsoa riittääkö se pohjilla olevan vajaan 10 cm lisäksi kisojen järjestämiseen.

Epävarmuutta aiheuttaa myös korona-tilanteen kehitys. Seuraamme Pirkanmaan sairaanhoitopiirin rajoituksia ja suosituksia.

Kilpailumaastoksi valitsimme hyväpohjaisen kangasmaaston Pälkäneen Syrjänharjusta, jossa kilpailut voidaan pitää melko ohuellakin lumipeitteellä. Hyödynnämme viime talveksi suunniteltua ja merkittyä urastoa, jota on yli 43 km.  Väljäpuustoinen ja hyväpohjainen kangasmaasto ei ole juurikaan tavanomaisia pirkanmaalaisia raivauksia vaatinut. Tuulenkaatoja löytyy kuitenkin sahattavaksi joiltain alueilta runsaasti.

Kisaohjelmamme on sovitettu palvelemaan seuraavan viikonlopun SM-sprinttiin ja SM-sprinttiviestiin valmistautumista. Lauantaina on ohjelmassa kaksi sprinttiä ja sunnuntaina keskimatka. Sprinteissä painottuvat eri maastonosat. Ratojen suunnittelusta on vastannut pääosin Seeti Salonen - ja aika valmista alkaa olla.

Uraverkosto tulee tarjoamaan hienoja haasteita sekä virheettömään toteutukseen että parhaaseen reitinvalintaan. Alueen korkeuserot ovat vaihtelevat, sillä osin löytyy runsaastikin mäkeä, mutta nuorimmille ja vanhimmille sarjoille sopivaa loivapiirteistä maastoa löytyy myös runsaasti.

Tässä vaiheessa jäämme odottamaan lunta ja seuraamaan pandemia-tilannetta.

kilpailunjohtaja Timo Salonen