Seetille MM-kultaa ja hyviä sijoituksia

20.3.2022

Keminmaassa kilpailtiin hiihtosuunnistuksen aikuisten ja 20-vuotiaiden MM-kilpailut sekä 17-vuotiaiden EM-kilpailut Kallin hiihtokeskuksen maastoissa. Aikuisten sarjoissa osanottajia oli 14 maasta ja nuorissa 10 maasta. Suomea edustivat 20-vuotiaiden nuorten MM-kilpailuissa Hakan Rauli Aho ja Seeti Salonen.

Kilpailut onnistuivat mainiosti sekä järjestelyjen että Suomen joukkueen menestyksen osalta. Aikuiset saivat kuusi mitalia sekä useita palkintosijoja. Nuorten saalis oli erinomainen – yhteensä 21 mitalia 40 mahdollisesta. Erityisesti 17-vuotiaat tytöt olivat vahvoja jättäen muille maille vain yhden mitalin kymmenestä. Suomen Niklas Ekström nappasi kaikista neljästä M20-sarjan kilpailuista kultaa.

Sprintissä ja keskimatkalla mitalitaistelussa

Kilpailut alkoivat vauhdikkailla, tasaisilla ja taidollisestikin melko vaativilla sprinteillä. Seeti oli seitsemäs 46 sekuntia Niklas Ekströmille jääneenä ja vain 14 sekuntia mitalista. Mitali karkasi yhteen toteutusvirheeseen matkalla. Myös Rauli sprinttasi mainiosti vain muutaman virheen tehden ja jääden vain reilun minuutin kärjestä päätyen sijalle 11.

Seuraavan päivän keskimatkan tulisi suunnistusteknisesti ja toteutukseltaan olla vaativinta suunnistusta ja sitä se olikin. Seeti jäi vain minuutin ja 21 sekuntia kärjestä sekä mitalista harmittavat 4 sekuntia. Matkan varrelle mahtui kaksi pientä toteutusvirhettä ja yksi reitinvalintavirhe, joista yhdenkin poisjättäminen olisi riittänyt mitalisijaan.  Raulilla tuli hieman useampi pieni virhe, mutta vauhti riitti sijalle 10.

Epäonninen pitkä matka

Välipäivän jälkeen kilpailtiin pitkä matka yhteislähtönä. Seeti veti alkumatkalla oman hajontansa letkaa kunnes kaatui uralta toiselle oikaisussa suksen haukatessa. Samalla kartta irtosi karttatelineestä ja hukkui syvään lumihankeen johtaen keskeytykseen. Raulila jäi kilpailun 33 rastista harmittavasti yksi rasti väliin ja tuloksena oli hylkäys.

Loistava viestipäivä

Kilpailuviikon päättänyt viestipäivä oli nuorten suomalaisten kultapäivä kaikkien Suomen joukkueiden voittaessa sarjansa viestin. Seeti yhdessä Wille Laitamäen ja Niklas Ekströmin kanssa voitti M20-sarjan viestin MM-kultaa vajaan puolen minuutin erolla ennakkosuosikki Ruotsiin.

Suomen kultajoukkueen aloittaja Wille Laitamäki tuli ensimmäiseen vaihtoon viidentenä 43 sekuntia kärjessä vaihtaneesta Sveitsistä. Seeti otti toisella osuudella muutaman sekunnin kiinni kärjessä edelleen vaihtanutta Sveitsiä osuuden kolmanneksi nopeimmalla ajalla. Kilpailu oli tässä vaiheessa erittäin tasainen. Sveitsi oli puolen minuutin karkumatkalla, mutta neljä seuraavaa sijaa oli 11 sekunnin sisällä Suomen vaihtosijan ollessa neljäs.

Suomen ankkuri Niklas Ekström teki päivän selvästi nopeimman osuusajan ja nosti Suomen voittoon. Vain Ruotsin ankkuri pysyi jonkin aikaa Ekströmin vauhdissa muiden joukkueiden jäädessä jo yli kahden minuutin päähän. Suomen joukkue onnistui joka osuudella, josta kertovat myös joukkueen osuusajat, jotka olivat minuutin ja 14 sekunnin sisällä.

Rauli ankkuroi Suomen kakkosjoukkueen, joka tuli maaliin seitsemäntenä, mutta virallista sijoitusta MM-kilpailuissa ei saa kuin yksi joukkue maasta. Raulilla on kuitenkin vielä kaksi vuotta aikaa saalistaa hisun nuorten MM-mitaleita.