Aaro nuorten MM-kisoissa Tanskassa

25.7.2019

Kevään vakuuttavien näyttökisojen jälkeen Aaro valittiin Suomen nuorten MM-joukkueeseen Tanskaan. Kilpailupäivät olivat 7.-12.7. Oheisena Aaron raportti kisaviikolta. Täältä löytyvät, tulokset, väliajat, kartat ja gps-seurannat.

"Kokonaisuudessaan kisat olivat osaltani  kohtuullisen onnistuneet. Fyysinen vire ei ollut parhaimmillaan MM-viikolla. Syötteen SM-kisojen  huippukulku muuttui aika väsyneeksi menoksi Tanskassa."

Kisat alkoivat 7.7. sprintillä, joka gps-seurannasta näytti ihan hyvältä perussprintiltä - ei erikoisen haastavalta, mutta jatkuvaa keskittymistä vaativalta. "Sprinttiä en ole koko keväänä harjoitellut joten siihen ei mitään odotuksiakaan ollut. Suoritus oli yhtä lopun suurta katiskaan juoksua lukuun ottamatta varsin ok. " Aaron sijoitus oli 61.

Seuraavana päivänä oli vuorossa pitkä matka, joka seuraajan silmään vaikutti melko odotetulta sisältäen reitinvalintaa, käyränlukua ja peitteisiäkin rastinottoja. "Pitkällä matkalla tein ehjän vedon. Mukaan mahtui muutama huono reitinvalinta ja pieniä rastinottovirheitäkin. Sijoitukseen 14. olin kuitenkin pettynyt, ja aivan alun lähtöpaikkakin tähän vaikutti. Mitaliin jäi kuitenkin vain noin 3min."

Välipäivän jälkeen oli vuorossa keskimatkan karsinta. Keskimatkat ovat sujuneet Aarolta tänä vuonna todella hyvin. Nyt oli tarjolla taidollisesti melko yksinkertainen karsintarata, jonka Aaro selvitti hienosti saaden lähtöpaikan aivan finaalin lopusta. Finaalin rata oli teknisesti helpon oloinen - ei suomalaisia suosiva.

"Keskimatkan finaalin suoritus oli taas varsin ehjä. Suoritusta hidasti ainoastaan muutama epäröinti peitteisissä rastinotoissa. Fyysisesti tämä nyt sattui olemaan se löysin päivä, ja myös helppo rata esti huippusijan. Tuloksena oli 12. sija, joka oli päivän paras suomalaissijoitus. Top kutoseen jäi vain 16 sekuntia eroa ja mitaleille  vain 57 sekuntia. Tulos oli kuitenkin kohtuullinen."

Kisaviikko päättyi perinteiseen tapaan viesteihin, joissa suomalaiset eivät onnistuneet aivan mitalien arvoisesti. "Viestissä tein hyvän suorituksen ja pidin joukkueen mitalitaistossa nostettuani sijan kymmenennestä viidenteen eron pysyessä kärkeen reilussa minuutissa. Ankkurillamme Eerolan Mikolla sattui kuitenkin iso virhe ja ero kasvoi kärkeen yli seitsemään minuuttiin ja loppusija oli kahdeksas."

"Nyt seuraavaksi kovilla tavoitteilla Ruotsin rastiviikolle mittaamaan voimasuhteita samojen kavereiden kanssa!"

Aaron O-Ringen viikkoa voit seurata täältä ja koko O-Ringeniä täältä.